Skip to main content

Το ΤΕΙ Κιλκίς πρέπει να δώσει έμφαση στο γνωστικό αντικείμενο της Σχεδίασης

Αν δούμε το υπάρχον Τμήμα Σχεδιασμού και Παραγωγής Ενδυμάτων μέσα από το πρίσμα του "ενδύματος" τότε οι επιλογές που έχουμε για δημιουργία νέων σχετικών τμημάτων που θα οδηγήσουν σε ένα αυτόνομο Παράρτημα που θα είναι επιστημονικά ισχυρό και αναπτυξιακά βιώσιμο είναι πολύ περιορισμένες. Το ένδυμα ως γνωστικό αντικείμενο συνδέεται κυρίως με την κλωστοϋφαντουργία. Σε εκπαιδευτικό επίπεδο όμως υπάρχει ήδη ένα Τμήμα Κλωστοϋφαντουργίας στο ΤΕΙ Πειραιά το οποίο - παρότι βρίσκεται στην Αθήνα που προσελκύει τους περισσότερους φοιτητές και παρά το γεγονός ότι πρόκειται για το μοναδικό τμήμα στο είδος του - δεν έχει καμία απήχηση στους υποψηφίους φοιτητές. Η βάση εισαγωγής για το εν λόγω τμήμα κατρακύλησε το 2008 στα 8751 μόρια και βρέθηκε χαμηλότερα ακόμη και από το τμήμα ΣΠΕ του Κιλκίς (8791 μόρια). Ως γνωστό, η κλωστοϋφαντουργία διέρχεται μεγάλη κρίση στην Ελλάδα και οι προοπτικές για τον κλάδο δεν είναι καθόλου θετικές. Το γεγονός αυτό ανακλάται άμεσα στις επιλογές των υποψηφίων και δείχνει ξεκάθαρα ότι το πρίσμα του "ενδύματος" δεν προσφέρει μεγάλες προοπτικές για το Παράρτημα του Κιλκίς.

Υπάρχει όμως και το πρίσμα του "σχεδιασμού". Αν δώσουμε έμφαση στη σχεδίαση και δούμε το υπάρχουν Τμήμα Σχεδιασμού και Παραγωγής Ενδυμάτων ως τμήμα "Σχεδίασης Ενδυμάτων" και όχι ως τμήμα "Σχεδίασης Ενδυμάτων" τότε αυτομάτως οι προοπτικές που διανοίγονται είναι πολύ μεγαλύτερες.
  1. Η σχεδίαση είναι πολύ μοντέρνο αντικείμενο και αποκτάει τα τελευταία χρόνια όλο και μεγαλύτερο ρόλο και απήχηση στην κοινωνία. Το εν λόγω γνωστικό αντικείμενο είναι τόσο ευρύ που αφορά τη σχεδίαση κάθε λογής προϊόντων όπως ένδυμα, κόσμημα, έπιπλο, κεραμικά, γυαλί, αλλά και σχεδίαση γραφικών, animation, video, φωτογραφίας, εσωτερικής διακόσμησης και αρχιτεκτονικής τοπίου.
  2. Στο εξωτερικό υπάρχουν ολόκληρα πανεπιστήμια (όχι απλά τμήματα ή σχολές) που προσφέρουν αποκλειστικά σπουδές σχεδίασης. Κάποια από αυτά διαθέτουν περισσότερα από 10 τμήματα σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα σχεδίασης. Για παράδειγμα, ένα από τα πιο φημισμένα πανεπιστήμια του κόσμου, το Rhode Island School of Design, έχει τόσο προπτυχιακά όσο και μεταπτυχιακά προγράμματα σε apparel design, architecture, ceramics, film/animation/video, furniture design, glass, graphic design, illustration, industrial design, interior architecture, jewelry, landscape architecture, metalsmithing, painting, photography, printmaking, sculpture, textiles.
  3. Στην Ελλάδα δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κανένα ανώτατο ίδρυμα ούτε και σχολή που να ασχολείται αποκλειστικά με τη σχεδίαση. Υπάρχουν μερικά τμήματα σχεδίασης που είναι διάσπαρτα σε διάφορα ανώτατα ιδρύματα αλλά κανένα ΑΕΙ ή ΤΕΙ δεν έχει δημιουργήσει μέχρι στιγμής μια αυτόνομη Σχολή Σχεδίασης. Το Κιλκίς επομένως έχει την ευκαιρία να δημιουργήσει ένα δεύτερο τμήμα σχετικό με σχεδίαση και να θέσει τις βάσεις για μια αυτόνομη Σχολή Σχεδίασης του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης που θα ήταν μοναδική για τα ελληνικά δεδομένα.
  4. Δεδομένου ότι η σχεδίαση απαιτεί κυρίως φαντασία και δημιουργικότητα και λιγότερο ενά υπόβαθρο σε θετικές και θεωρητικές επιστήμες, μπορεί κάλλιστα να θεραπευθεί σε ένα τμήμα ΤΕΙ που λόγω της περιφερειακής του θέσης δέχεται φοιτητές με χαμηλότερη συνήθως βαθμολογία.
  5. Σε αντίθεση με άλλα γνωστικά πεδία, η δημιουργία νέου τμήματος σε αντικείμενο σχετικό με τη σχεδίαση θα μπορέσει εύκολα να στηριχθεί στις υποδομές και την εμπειρία του υπάρχοντος τμήματος Σχεδιασμού Ενδυμάτων και δε θα απαιτήσει μια μακρόχρονη (υπο)λειτουργία έως ότου το νέο τμήμα σταθεί στα πόδια του. Επιπλέον, ένα νέο τμήμα σχετικό με σχεδίαση θα έχει και ανταποδωτικά οφέλη για το υπάρχον Τμήμα Σχεδιασμού.
  6. Επειδή η σχεδίαση συνδέεται περισσότερο με τις τέχνες και τον πολιτισμό, μια μελλοντική Σχολή Σχεδίασης θα προσδώσει στο Κιλκίς μια πρόσθετη φυσιογνωμία που θα του προσφέρει αναπτυξιακές προοπτικές που δεν είναι εφικτές μέσα από την τρέχουσα φυσιογνωμία της περιοχής η οποία βασίζεται κατά κύριο λόγο στη γεωργία, την κτηνοτροφία, και τη βιομηχανία.
Αν το ΤΕΙ Κιλκίς δε θέλει να πάνε χαμένα τα 10 χρόνια που επενδύθηκαν στο υπάρχον Τμήμα Σχεδιασμού Ενδυμάτων αλλά επιθυμεί πραγματικά να ενισχύσει το ρόλο του τμήματος και παράλληλα να θέσει τις βάσεις για μια αυτόνομη, σύγχρονη, και βιώσιμη Σχολή του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, τότε πρέπει να δώσει έμφαση στο γνωστικό αντικείμενο της Σχεδίασης.

Comments

  1. ΤΟ RHODE ISLAND SCHOOL OF DESIGN ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΕΠΕΙΔΗ ΚΑΠΟΙΟΙ "ΕΛΛΗΝΕΣ" ΕΙΧΑΝ ΤΗΝ ... ΑΤΥΧΙΑ ΣΠΟΥΔΑΣΟΥΝ ΕΚΕΙ!!!

    ReplyDelete
  2. Το θέμα δεν είναι πόσο μεγάλο είναι το RISD αλλά το αν μπορεί το Τμήμα Σχεδίασης Ενδυμάτων του Κιλκίς να του μοιάξει έστω και λίγο.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Δημόσια εκτέλεση έργων πνευματικής ιδιοκτησίας

Σχολιασμός στη δημόσια διαβούλευση του Υπουργείου Πολιτισμού αναφορικά με τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης (ΟΣΔ) και το δικαίωμα δημόσιας εκτέλεσης έργων πνευματικής ιδιοκτησίας. Τα σύγχρονα οπτικοακουστικά πνευματικά έργα είναι το αποτέλεσμα της συνεργασίας πάρα πολλών δημιουργών (συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, συνθέτες, μουσικοί, σχεδιαστές, προγραμματιστές, κλπ). Το πρόβλημα είναι ότι αντί να υπάρχει μία ενιαία αρχή που θα διαχειρίζεται συνολικά όλα τα πνευματικά δικαιώματα, έχουμε το φαινόμενο όπου κάθε επαγγελματική ομάδα δημιουργών συστήνει το δικό της οργανισμό συλλογικής διαχείρισης και εκμεταλλεύεται ανεξάρτητα και αυτόνομα τα περιουσιακά/συγγενικά δικαιώματα που της ανήκουν (ΑΕΠΙ για συνθέτες-στιχουργούς, ΕΡΑΤΩ για τραγουδιστές-ερμηνευτές, ΑΠΟΛΛΩΝ για μουσικούς, ΔΙΟΝΥΣΟΣ για ηθοποιούς και χορευτές, GRAMMO για παραγωγούς υλικών φορέων ήχου και εικόνας, κ.α.). Αυτό το μοντέλο διαχείρισης είναι εντελώς αναποτελεσματικό, άδικο, και κατά μία έννοια παράλογο. Η άδεια/...

Σχολιασμός βάσεων εισαγωγής 2024 στα τμήματα Πληροφορικής

Κάθε χρόνο γίνεται συζήτηση για το πόσο ανέβηκαν ή κατέβηκαν οι βάσεις εισαγωγής στα πανεπιστήμια και αποδίδουμε τις μεταβολές αυτές στη δυσκολία των θεμάτων την εκάστοτε χρονιά. Αυτό όμως που θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να εξετάσουμε είναι σε τι βαθμό αυτές οι μεταβολές στις βάσεις οφείλονται στο πως κατατάσσουν τα τμήματα των πανεπιστημίων οι ίδιοι οι μαθητές, καθώς και οι ενέργειες που κάνουν τα ίδια τα τμήματα για να αλλάξουν τη βάση τους και κατ’ επέκταση την εικόνα τους προς τους μαθητές. Διότι η δυσκολία των θεμάτων είναι κάτι το εντελώς τεχνητό και επηρεάζει συνολικά τις βάσεις, ενώ η θέση του κάθε τμήματος στις προτιμήσεις των μαθητών είναι κάτι το ουσιαστικό που αλλάζει δυναμικά στο χρόνο και επηρεάζει μεμονωμένα τμήματα. Μια πρώτη παρατήρηση για τις φετινές βάσεις στα τμήματα πληροφορικής και υπολογιστών είναι ότι, σε αντίθεση με τη γενικότερη πτώση που παρατηρήθηκε στις θετικές/τεχνολογικές σχολές, πολλά τμήματα πληροφορικής κατάφεραν και αύξησαν τη βάση τους. Το ενδιαφέρον ω...